Видатні персоналії України в педагогічній освіті м. Харкова 1917–1925 рр. (на прикладі Харківських трирічних педагогічних курсів імені Григорія Сковороди)
Вантажиться...
Дата
Автори
ORCID
DOI
Науковий ступінь
Рівень дисертації
Шифр та назва спеціальності
Рада захисту
Установа захисту
Науковий керівник/консультант
Члени комітету
Назва журналу
Номер ISSN
Назва тому
Видавець
Анотація
Актуальність. В умовах революційних та військових дій великі виклики постають перед системою освіти як основного засобу збереження національної ідентичності та культури, як у регіональному, так і в загальнодержавному масштабах. Це ставить завдання вивчення історичного досвіду формування саме української педагогічної освіти у східному регіоні як своєрідному фронтирі, де перетиналися інтереси національного та радянського урядів. Метою статті є вивчення біографій викладачів і наукових співробітників педагогічних закладів освіти Харкова (на прикладі Харківських трирічних педагогічних курсів імені Григорія Сковороди), які зробили значний внесок у формування національної освіти й стали жертвами політичного терору в часи формування тоталітарного режиму. Із історією харківської педагогічної освіти пов’язані імена М. А. Плеваки, О. І. Попова, Ф. Х. Вишиваного, Т. І. Франка. У процесі дослідження було отримано такі результати: визначено механізми утворення українських закладів освіти у місті Харкові у 1917–1925 рр. (Перша Харківська українська гімназія імені Б. Грінченка та Харківські трирічні педагогічні курси імені Г. Сковороди); встановлено специфіку навчальних планів у контексті процесів українізації освіти; висвітлено біографії низки видатних педагогів, вчених, політичних і громадських діячів та їхній внесок у розбудову і реформування педагогічної освіти. У ході дослідження зроблені такі висновки: формування національної освіти в умовах революції потребувала не тільки своєчасної відповіді на задоволення потреб у педагогічних кадрах постімперської доби, але й особистої відданості та мужності організаторів та керівників навчальних закладів. Активна просвітницька й науково-педагогічна діяльність М. А. Плеваки, Ф. Х. Вишиваного, Т. І. Франка та О. І. Попова не могла залишитися поза увагою репресивних структур у другій половині 1920-х рр. в умовах наростання тоталітарного режиму.
Опис
Хряпін Е. Видатні персоналії України в педагогічній освіті м. Харкова 1917–1925 рр. (на прикладі Харківських трирічних педагогічних курсів імені Григорія Сковороди) / Едуард Хряпін, Денис Руднік // Грані : наук.-теорет. альманах – Дніпро, 2023. – Вип. 26 (1). – С. 21–27
Ключові слова
українізація освіти, освіта Харкова, гімназії, школи, педагогічні курси, педагогічні технікуми, політичні репресії, навчальні плани, освітня політика
