Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/4280
Title: | Статеворольова соціалізація дітей та підлітків вУкраїні (ХХ століття) |
Authors: | Онипченко, Оксана |
Keywords: | статеве виховання, статева просвіта, статеворольова соціалізація дітей та підлітків, підготовка до сімейного життя, статеві ролі, інститут шлюбу та сім’ї sexual education, sex-role socialization of children and adolescents, preparation for family life, sexual roles, institution of marriage and family. |
Issue Date: | 2020 |
Abstract: | У дисертації цілісно й системно розкрито ґенезу теоретичних ідей та науково визначено етапи статеворольової соціалізації дітей та підлітків в Україні (ХХ століття) як складного соціально-педагогічного феномену задля репрезентації в сучасному науково-педагогічному дискурсі. З’ясовано передумови розвитку статеворольової соціалізації дітей та підлітків у вітчизняній педагогічній думці протягом ХХ століття. Проаналізовано політичні, економічні та соціально-освітні чинники становлення статеворольової соціалізації у ХХ столітті. Вивчено фундаментальні соціально-педагогічні ідеї, завдання, зміст, підходи й тенденції статеворольової соціалізації дітей та підлітків в обраних хронологічних межах дослідження. Обґрунтовано етапи актуалізації статеворольової соціалізації дітей та підлітків в Україні на основі ретроспективного аналізу джерельної бази (І етап – 1900 – 1916 рр. – розроблення наукових питань статеворольової соціалізації дітей та підлітків у період педагогічного просвітництва; ІІ етап – 1917 – 1936 рр. – експериментування й новаторства радянського періоду; ІІІ етап – 1940 – 1980 рр. – надбання радянської системи освіти; ІV етап – 90-ті рр. ХХ ст. – тенденції розвитку теорії та практики статеворольової соціалізації). The thesis comprehensively examines the genesis of theoretical ideas and scientifically identifies the stages of sex-role socialization of children and adolescents in Ukraine (the 20th century) as a difficult socio-pedagogical phenomenon to represent in the contemporary scientific-pedagogical discourse. The preconditions for the development of sex-role socialization of children and adolescents in the national pedagogical ideas during the 20th century have been clarified. The political, economic and socio-educational factors of forming genderrole socialization in the 20th century have been analyzed. The fundamental sociopedagogical ideas, tasks, content, approaches and tendencies of sex-role socialization of children and adolescents in the defined chronological limits of the research have been studied. Based on the retrospective analysis of the references, the stages of actualizing sex-role socialization of children and adolescents in Ukraine has been substantiated (the first stage – from 1900 to 1916, scientific issues of sex-role socialization of children and adolescents in pedagogical education, the second stage – from 1917 to 1936, experimentation and innovation of the Soviet period, the third stage – from 1940 to 1980, achievements of the Soviet education system, the fourth stage – the 1990s, trends in theory and practice of gender socialization). |
Description: | Онипченко О. І. Статеворольова соціалізація дітей та підлітків вУкраїні (ХХ століття) : дис. ... д-ра пед. наук : 13.00.01 ; 13.00.05 / Онипченко Оксана Ігорівна ; Державний навчальний заклад «Донбаський державний педагогічний університет». – Слов’янськ, 2020. – 592 с. |
URI: | http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/4280 |
Appears in Collections: | Дисертації викладачів академії |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Онипченко_дис..pdf | 19.55 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.