Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/4275
Title: | Мотиваційні чинники розвитку метакогнітивної активності у структурі академічної саморегуляції студентів |
Authors: | Зайцева, Ольга |
Keywords: | метакогнітивна активність, саморегуляція, академічна саморегуляція, загальна мотивація, професійна мотивація, психолінгвістична компетентність, метакогнітивні процеси, мотиваційна сфера особистості, мотиваційні чинники, юнацький вік, студентський вік metacognitive activity, self-regulation, academic selfregulation, general motivation, professional motivation, psycholinguistic competence, metacognitive processes, motivational sphere of personality, motivational factors, adolescence, student age |
Issue Date: | 2020 |
Abstract: | У дисертації презентовано результати теоретико-експериментального дослідження мотиваційних чинників розвитку метакогнітивної активності у структурі академічної саморегуляції студентів. Розкрито сутність і зміст основних понять даного напрямку наукових пошуків. Автором сформульовано поняття метакогнітивної активності як інтрапсихічного механізму регуляції когнітивних та метакогнітивних процесів через позитивні імпліцитні переконання особистості щодо власної когнітивної сфери та інтенсифікацію основних параметрів (цілеспрямованості, доцільності, швидкості, продуктивності, гнучкості, усвідомленості) когнітивної діяльності. Розроблено теоретичну змістову модель мотиваційних чинників розвитку метакогнітивної активності студентів. Змістова модель мотиваційних чинників розвитку метакогнітивної активності студентів закладів вищої освіти вміщає два компоненти: загальні мотиви та професійні мотиви. Загальні мотиви включають: мотив влади, мотиви досягнення успіху, мотиви афіліації, академічні мотиви. Професійні мотиви було вирішено розглянути з точки зору часової трансспективи: ретроспективно (в аспекті психологічного минулого) – мотиви обрання студентом майбутньої професії; актуально (в аспекті психологічного теперішнього) – мотиви навчання студенту у закладі вищої освіти в даний час; потенційно (в аспекті психологічного майбутнього) – мотиви професійної діяльності в майбутньому. Встановлено, що метакогнітивна активність відіграє вирішальну роль у структурі саморегуляції студентів, яка визначається тим, що розвиток метакогнітивної активності дозволяє збільшити показники академічної саморегуляції. Аналіз отриманих даних показує, що стилі саморегуляції досліджуваних студентів утворили прямі та зворотні кореляційні зв’язки з показниками їхньої метакогнітивної активності. Інтелектуальний рівень студентів пов’язаний із намаганнями, які вони вкладають у навчальний процес, та рівнем їх включеності в навчальну діяльність. Студенти, що вміють самостійно планувати навчальний процес і його цілі та мають змогу гнучко переінакшувати заплановане в залежності від змін оточуючих їх обставин, керуються отриманням якісної освіти, майстерності і процесу навчання як такого та байдужі до зовнішньої оцінки отриманого результату. The dissertation presents the results of theoretical and experimental study of motivational factors for the development of metacognitive activity in the structure of academic self-regulation of students. The essence and content of the basic concepts of this direction of scientific research are revealed. The author formulates the concept of metacognitive activity as an intrapsychic mechanism of regulation of cognitive and metacognitive processes through positive implicit beliefs of the individual about his own cognitive sphere and intensification of basic parameters (purposefulness, expediency, speed, productivity, flexibility, awareness). The theoretical semantic model of motivational factors of development of metacognitive activity of students is developed. The semantic model of motivational factors of development of metacognitive activity of students of higher education institutions contains two components: general motives and professional motives. General motives include: the motive of power, the motives of success, the motives of affiliation, academic motives. It was decided to consider professional motives from the point of view of time perspective: retrospectively (in the aspect of psychological past) – motives of choosing a student of the future profession; relevant (in the aspect of the psychological present) – the motives of the student's education in higher education at present; potentially (in terms of psychological future) – motives for professional activity in the future. It is established that metacognitive activity plays a crucial role in the structure of students' self-regulation, which is determined by the fact that the development of metacognitive activity allows to increase the indicators of academic elf-regulation. The analysis of the obtained data shows that the styles of self-regulation of the studied students formed direct and inverse correlations with the indicators of their metacognitive activity. The intellectual level of students is related to the efforts they make in the educational process and the level of their involvement in educational activities. Students who are able to independently plan the learning process and its goals and have the ability to flexibly change the planned depending on changes in their circumstances, are guided by quality education, skills and learning process as such and indifferent to the external evaluation of the result. |
Description: | Зайцева О. О. Мотиваційні чинники розвитку метакогнітивної активності у структурі академічної саморегуляції студентів : дис. … д-ра філософії : 053 / Зайцева Ольга Олександрівна ; Українська інженерно-педагогічна академія ; Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди. – Харків, 2020. – 236 с. |
URI: | http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/4275 |
Appears in Collections: | Дисертації викладачів академії |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Зайцева_дис..pdf.pdf | 3.16 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.