Please use this identifier to cite or link to this item:
http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/4266
Title: | Моніторинг якості освіти |
Authors: | Петриченко, Лариса Акімова, Олена |
Keywords: | якість освіти, моніторинг якості освіти, моніторингові показники, моніторингові дослідження, освітній моніторинг, інституційний аудит, тестові технології оцінювання : quality of education, monitoring of education quality, monitoring indicators, monitoring research, educational monitoring, institutional audit, test assessment technologies |
Issue Date: | 2023 |
Abstract: | Якісна освіта є необхідною умовою забезпечення сталого розвитку суспільства, консолідації усіх його інституцій, а систематичний внутрішній та зовнішній моніторинг якості освіти забезпечить виявлення та відстеження тенденцій у системі розвитку та рівні якості освіти, створить підґрунтя для визначення відповідності фактичних результатів освітньої діяльності презентованим стратегіям, місіям, цілям, допоможе проаналізувати сильні та слабкі сторони освітньої діяльності. Основна мета викладання освітнього компоненту: формування загальних уявлень здобувачів освіти про теоретико-методологічні аспекти проблеми вимірювання й оцінювання якості освіти, розуміння змісту поняття «моніторинг якості освіти», концептуальних засад моніторингу якості освіти як цілісної системи досліджень, що складається з педагогічного, психологічного, соціологічного компонентів тощо. Методичні рекомендації до семінарських/практичних занять з освітнього компоненту «Моніторинг якості освіти» розроблені із метою закріплення, трансформації та застосування отриманих знань, формування умінь роботи в умовах майбутньої професійної діяльності. Методичні рекомендації доцільно використовувати під час аудиторної роботи. Вони містять теоретичні питання Й практичні завдання різного рівня складності. Зміст методичних рекомендацій відповідає навчальному плану та робочій програмі курсу «Моніторинг якості освіти». Методичні рекомендації розроблені для здобувачів вищої освіти із спеціальностей: 011 Освітні, педагогічні науки; 073 Менеджмент; 013 Початкова освіта. Укладачі рекомендують методичні рекомендації до семінарських та практичних занять викладачам педагогіки; методистам, менеджерам, керівникам закладів освіти. Quality education is a prerequisite for ensuring sustainable development of society, consolidation of all its institutions, and systematic internal and external monitoring of the quality of education will identify and track trends in the development system and the level of quality of education, create the basis for determining the compliance of actual results of educational activities with the presented strategies, missions, goals, and help analyse the strengths and weaknesses of educational activities. The main purpose of teaching the educational component is to form general ideas of students about the theoretical and methodological aspects of the problem of measuring and evaluating the quality of education, understanding the meaning of the concept of ‘monitoring the quality of education’, the conceptual foundations of monitoring the quality of education as an integral system of research consisting of pedagogical, psychological, sociological components, etc Methodical recommendations for seminars/practical classes on the educational component ‘Monitoring the quality of education’ are designed to consolidate, transform and apply the acquired knowledge, develop skills in the conditions of future professional activity. The methodological recommendations should be used during classroom work. They contain theoretical questions and practical tasks of different levels of complexity. The content of the methodological recommendations corresponds to the curriculum and work programme of the course ‘Monitoring the Quality of Education’. The methodological recommendations are designed for higher education students in the following specialities: 011 Educational, Pedagogical Sciences; 073 Management; 013 Primary Education. The compilers recommend methodological recommendations for seminars and practical classes for teachers of pedagogy; methodologists, managers, heads of educational institutions. |
Description: | Моніторинг якості освіти: метод. рекомендації до семінарських/практичних занять для здобув. вищ. освіти другого (магістерського) 0 рівня/ уклад.: Л. Петриченко,О. Акімова; Комунальний заклад «Харківська гуманітарно-педагогічна академія» Харківської обласної ради. - Харків, 2023. - 94 с. |
URI: | http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/4266 |
Appears in Collections: | Методичні матеріали |
Files in This Item:
File | Description | Size | Format | |
---|---|---|---|---|
Моніторинг якості освіти_методичні рекомендації.pdf | 27.36 MB | Adobe PDF | View/Open |
Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.