Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3869
Title: Проєктування персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва
Authors: Жога, Руслан
Keywords: персональне освітнє середовище, освітнє середовище, фахова компетентність, майбутні вчителі музичного мистецтва без музичного досвіду, модель, методика, кваліметрична модель, адаптивність
personal educational environment, educational environment, professional competency, future music teachers without musical experience, model, methodology, qualimetric model, adaptability
Issue Date: 2023
Abstract: Дисертація на здобуття наукового ступеня доктора філософії за спеціальністю 011 Освітні, педагогічні науки. – Українська інженерно-педагогічна академія, Харків, 2023. Дисертацію присвячено проблемі проєктування персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва. Здійснено комплексне дослідження системи професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва та з’ясовано наявність на музичних факультетах педагогічних закладів вищої освіти вступників без музичного досвіду. На основі аналізу наукових джерел встановлено, що професійна підготовка вчителів музичного мистецтва – динамічний психолого-педагогічний процес, що характеризується формуванням у майбутніх фахівців професійно значущих якостей особистості педагога, музично-виконавської культури, фахової спрямованості, уміння на високому професійному рівні розвʼязувати педагогічні завдання в процесі практичної діяльності, відображає особливості профілю та поєднує психолого-педагогічну й фахово-музичну підготовку, необхідні для виконання майбутньої професійної діяльності. Зʼясовано, що персоналізована освіта передбачає забезпечення уособлюваного навчання відповідно до потреб і запитів особистості, яка є активним суб’єктом діяльності та має широкі можливості щодо керування саморозвитком. На підставі вивчення наукової літератури встановлено, що персональне освітнє середовище професійної підготовки вчителів музичного мистецтва без музичного досвіду – це сукупність чинників освітнього процесу, що уможливлюють вибір таких інформаційних ресурсів, які дозволяють максимально повно усунути прогалини в базовій музичній підготовці цього контингенту. Персоналізацію професійної підготовки вчителів музичного мистецтва практично реалізовано шляхом втілення різновікового освітнього співробітництва через навчання в парах змінного складу, розроблення індивідуальної освітньої траєкторії, унаочненої за допомогою графіка «Лінія тренду» MS Excel. Розроблено та науково обґрунтовано структуру персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва без музичного досвіду на основі соціально-суб’єктного структурування. Виділено діяльнісну, мотиваційну, креативну та особистісну сфери як такі, що повною мірою створюють дієві умови для формування фахової компетентності вказаної категорії здобувачів та дозволяють зробити цей процес керованим. Теоретично обґрунтовано та розроблено модель методики проєктування персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва без музичного досвіду як конструкту з методологічно-цільового, змістовно-діяльнісного та діагностично-коригувального блоків, що забезпечує формування в них фахової компетентності. Перевірку дієвості персонального освітнього середовища здійснено шляхом вивчення рівня сформованості фахової компетентності досліджуваної категорії здобувачів. На підставі аналізу наукової літератури визначено суть професійної компетентності майбутнього вчителя музичного мистецтва як інтегративної професійно-особистісної характеристики, що ґрунтується на комплексі музично-теоретичних знань, практичних умінь, досвіду їх реалізації та забезпечує здатність до ефективної музично-педагогічної діяльності. Визначено, що структуру досліджуваної компетентності становлять мотиваційно-ціннісний, когнітивно-діяльнісний, творчий та особистісний компоненти. Для вивчення стану персонального освітнього середовища адаптовано методику В. Ясвіна та виокремлено п’ять факторів, які повною мірою відповідають цілям дослідження: широта, інтенсивність, емоційність, мобільність, домінантність. З позиції якісної та типологічної характеристики спроєктованого середовища досліджено параметр «модальність». Встановлено, що найбільш дієвим способом визначення стану сформованості персонального освітнього середовища є кваліметричний метод. На його основі створено кваліметричну модель визначення сформованості персонального освітнього середовища професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва без музичного досвіду. На початку педагогічного експерименту для забезпечення достовірності даних дослідження було визначено рівномірність експериментальних та контрольних груп. Під час експериментальної роботи доведено правомірність визначених та обґрунтованих організаційно-педагогічних умов проєктування персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва без музичного досвіду: побудова індивідуальної освітньої траєкторії, запровадження навчання в парах на основі менторської підтримки. На етапі завершення дослідно-експериментальної роботи зафіксовано позитивні зміни в рівні сформованості персонального освітнього середовища досліджуваної категорії здобувачів освіти. Рівень фахової компетентності досліджуваної категорії здобувачів також зазнав позитивних змін. Аналіз результатів експерименту свідчить про функціональність та значний позитивний вплив спроєктованого персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва на результативність щодо формування фахової компетентності вказаної категорії здобувачів. Практичне значення одержаних результатів дослідження полягає в упровадженні методики проєктування персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва без музичного досвіду в освітній процес закладів вищої освіти, розробленні та впровадженні в процес навчання факультативу «Навчаючи навчаємося». Теоретичні положення та практичні результати дослідження можуть бути використані в процесі професійної підготовки майбутніх учителів музичного мистецтва без музичного досвіду в закладах вищої педагогічної освіти.
Description: Жога Р. А. Проєктування персонального освітнього середовища професійної підготовки вчителів музичного мистецтва : дис. … д-ра філософії : 011 / Жога Руслан Анатолійович ; Українська інжен.-пед. акад. – Харків, 2023. – 342 с.
URI: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3869
Appears in Collections:Спеціальність 011 Освітні, педагогічні науки

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
dis Жога Р.А. .pdf5.72 MBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.