Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3796
Title: Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті
Authors: Хміль, Наталія
Галицька‐Дідух, Тамара
Цяньці, Ван
Keywords: імерсивні технології, інноваційні технології, освітній процес, інтерактивне навчання, вплив на здобувачів освіти
immersive technologies, innovative technologies, educational process, interactive learning, impact on education seekers
Issue Date: 2023
Abstract: По всьому світу широко впроваджуються різноманітні технології, які забезпечують інтерактивне навчання у закладах освіти. До таких технологій належать віртуальна реальність та доповнена реальність. Застосування технологій віртуальної реальності в галузі освіти є новим інноваційним підходом до презентації та засвоєння навчального матеріалу. Навіть якщо у багатьох інших галузях технології віртуальної реальності вже не є новинкою, використання їх у навчальних процесах почалося лише недавно. Мета статті полягає в аналізі можливостей та перспективи використання технологій віртуальної та доповненої реальності в освітньому процесі у закладах освіти України. Було визначено актуальність та доцільність використання таких технологій у сучасному освітньому процесі. Охарактеризовано дані типи технологій, визначено ключові переваги. Проаналізовано найпоширеніші додатки, що засновані на технологіях віртуальної та доповненої реальності, які можуть бути використані у закладах освіти і сприяти ефективності освітнього процесу. Визначено основні етапи процедури впровадження технологій доповненої реальності в освітній процес закладів освіти України. До цих етапів було віднесено: аналіз потреб та можливостей, підготовка викладачів, розробка навчальних матеріалів, розроблення інструкції використання технології доповненої реальності, оцінювання роботи учнів або здобувачів освіти. Проаналізовано переваги використання віртуальної реальності та основне технічне забезпечення, яке необхідне для її впровадження в освітній процес. Визначено низку причин, через які ця технологія не є розповсюдженою у закладах освіти в Україні. Наведено ключові критерії підготовки фахівців, які обумовлені технологіями віртуальної та доповненої реальності, а саме: орієнтація на практичну складову освіти, збільшення продуктивності освітнього процесу, підвищення концентрації та уваги учнів та здобувачів освіти, полегшення пошуку інформації, збільшення мотивації здобувачів освіти, постійна та комплексна оцінка навчальних досягнень тощо. Позитивними аспектами впровадження доповненої та віртуальної реальності в освітній процес було визначено поліпшення засвоєння матеріалу, збільшення інтересу здобувачів освіти до навчання, створення реалістичних умов для вивчення різних предметів. All over the world, various technologies that provide interactive learning in educational institutions are being widely implemented. Such technologies include virtual reality and augmented reality. The application of virtual reality technologies in the field of education is a new innovative approach to the presentation and learning of educational material. Even if virtual reality technologies are not new in many other fields, their use in educational processes has only recently begun. The purpose of the article was to analyze the possibilities and prospects of using virtual and augmented reality technologies in the educational process in educational institutions of Ukraine. The relevance and expediency of using such technologies in the modern educational process was determined. These types of technologies are characterized, key advantages are determined. The most common applications based on virtual reality and augmented reality technologies, which can be used in educational institutions and contribute to the effectiveness of the educational process, have been analyzed. The main stages of the procedure for introducing augmented reality technologies into the educational process of educational institutions of Ukraine have been determined. These stages included: analysis of needs and opportunities, training of teachers, development of educational materials, development of instructions for the use of augmented reality technology, evaluation of the work of students or students of education. The advantages of using virtual reality and the basic technical support necessary for its implementation in the educational process are analyzed. A number of reasons why this technology is not widespread in educational institutions in Ukraine have been identified. The key criteria for the training of specialists determined by virtual and augmented reality technologies are given, including focusing on the practical component of education, increasing the productivity of the educational process, increasing the concentration and attention of students and students of education, facilitating the search for information, increasing the motivation of students of education, constant and comprehensive assessment of educational achievements and others. The positive aspects of the implementation of augmented reality and virtual reality in the educational process were identified as improving the assimilation of material, increasing the interest of education seekers in learning, and creating realistic conditions for studying various subjects
Description: Хміль Н. А. Використання віртуальної та доповненої реальності в українській освіті / Н. А. Хміль, Т. В. Галицька-Дідух, В. Цяньці // Академічні візії, 2023. – № 22.
URI: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3796
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Хміль Н. А., Галицька-Дідух Т. В., Цяньці В._Стаття_5.pdf269.94 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.