Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3737
Title: Checking digital competence formation of foreign language future teachers using game simulators
Authors: Vakaliuk, Tetiana
Osova, Olha
Chernysh, Oksana
Bashkir, Olha
Keywords: компетентнісний підхід; компетентність; цифрова компетентність; ігрові тренажери; майбутні вчителі іноземних мов
competence-based approach; competence; digital competence; game simulators; future foreign language teachers
Issue Date: 2022
Abstract: У статті обґрунтовано необхідність формування цифрової компетентності майбутніх учителів іноземних мов (тут і далі - вчителів) як важливої складової їхньої професійної компетентності. З урахуванням теоретичних напрацювань вітчизняних і зарубіжних учених з досліджуваної проблеми та особливостей підготовки вчителів до професійної діяльності в контексті вимог Нової української школи уточнено поняття "цифрова компетентність майбутніх учителів іноземної мови", визначено її основні структурні компоненти (мотиваційний, змістовий, операційний, діяльнісний та особистісно-рефлексивний). Серед засобів, що забезпечують формування цифрової компетентності вчителів, виокремлено ігрові тренажери, які розглянуто в контексті набуття професійного досвіду, навичок і вмінь. Для визначення рівня сформованості цифрової компетентності вчителів розроблено критерії (мотиваційний, когнітивний, операційно-діяльнісний, рефлексивно-корекційний) та показники, за якими визначено рівні її сформованості (низький, середній, достатній, високий). Для підвищення рівня сформованості цифрової компетентності вчителів відібрано ігрові тренажери, доцільні для використання у процесі їх професійно-педагогічної підготовки, до змісту навчальних дисциплін "Методика навчання іноземної мови в середній школі", "Інноваційні підходи до навчання іноземних мов у вищій школі", "Сучасні підходи до навчання іноземних мов"; розроблено та впроваджено форми, методи та способи використання ігрових тренажерів у підготовці вчителів. На основі аналізу результатів педагогічного експерименту доведено різницю в рівнях сформованості цифрової компетентності вчителів з використанням ігрових тренажерів в експериментальній та контрольній групах, що підтверджує ефективність формування цифрової компетентності вчителів засобами ігрових тренажерів. The article substantiates the need for the formation of digital competence of future teachers of foreign languages (here and thereafter - teachers) as an important component of their professional competence. Taking into account the theoretical works of domestic and foreign scientists on the problem under study and the peculiarities of training teachers for professional activities in the context of the requirements of the New Ukrainian school, the concept of "digital competence of future teachers of a foreign language" is specified, its main structural components (motivational, content, operational) activity and personal-reflexive) are defined. Among the means, providing the formation of digital competence of teachers, the game simulators, considered in the context of obtaining professional experience, skills, and abilities. To determine the level of formation of digital competence of teachers, criteria (motivational, cognitive, operationalactivational, reflexive-corrective) and indicators were developed, by which the levels of its formation (low, average, sufficient, high) were determined. To increase the level of formation of digital competence of teachers, game simulators, expedient for use in the process of their professional and pedagogical training, the content of the disciplines "Methods of teaching a foreign language in secondary school", "Innovative approaches to teaching foreign languages in high school", "Modern approaches to teaching foreign languages" was selected; forms, methods and ways of using game simulators in training teachers were developed and introduced. Based on the analysis of the results of the pedagogical experiment, the difference in the levels of formation of digital competence of teachers using game simulators in the experimental and control groups was proved, which confirms the effectiveness of formation of digital competence of teachers by game simulators.
Description: Checking digital competence formation of foreign language future teachers using game simulators / T. Vakaliuk, O. Osova, O. Chernysh, O. Bashkir // Information Technologies and Learning Tools. – 2022. – Vol 90. – №4. – Р. 59-74
URI: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3737
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
Стаття hecking digital competence.pdf949.78 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.