Please use this identifier to cite or link to this item: http://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3223
Full metadata record
DC FieldValueLanguage
dc.contributor.authorЧала, Анна-
dc.date.accessioned2023-09-15T08:47:42Z-
dc.date.available2023-09-15T08:47:42Z-
dc.date.issued2023-
dc.identifier.urihttp://repository.khpa.edu.ua//jspui/handle/123456789/3223-
dc.descriptionЧала А. Управління процесом формування мовленнєво-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти / Анна Чала // Modern pedagogical models of the formation and development of specifically scientific pedagogical phenomena: international collective monograph / edited by G. F. Ponomarova, A.A. Kharkivska, L.O. Petrychenko and other; Municipal Establishment «Kharkiv Humanitarian Pedagogical Academy» of Kharkiv Regional Council. – Publishing house OKTAN PRINT s.r.o., 2023. – С. 1565-1602en_US
dc.description.abstractСтаття присвячена проблемі підвищення ефективності управління процесом формування мовленнєво-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти, що розглядається як невід’ємний складник фахової підготовки майбутніх фахівців. Визначено основні вимоги до ефективного формування мовленнєво-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. У процесі дослідження з’ясовано структуру системи ефективного формування мовленнєво-комунікативної компетентності майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Вона представлена сукупністю методологічного, змістового, технологічного та діагностичного компонентів. Кожен із них має певну мету та зміст. Дослідження передбачало чотири послідовні етапи: пошуково-аналітичний, теоретично-експериментальний, формувальний, аналітичний. Обґрунтовано основні вимоги, визначено кpитepiї та пoкaзники piвнiв eфeктивнoгo управління процесом формування мовленнєво-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти. Розроблено й науково обґрунтовано модель системи управління процесом формування мовленнєво-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти та eкcпepимeнтaльнo пepeвipено її eфeктивнicть. Створена модель процесу формування мовленнєво-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти може бути використана як зразок для модернізації управління процесом формування мовленнєво-комунікативної компетентності майбутніх педагогів і вихователів у різних закладах освіти. Матеріали дослідження можуть бути використані в управлінській діяльності керівництва й професорсько-викладацького складу закладів вищої освіти, у системі післядипломної педагогічної освіти України. The article deals to the problem of improving the management of the development of speech and communicative culture of the future teachers of preschool educational establishments, which is considered an integral part of future professionals’ vocational training. The basic requirements to effective formation of future teachers of preschool’ speech and communicative competency have been identified. In the course of the research the structure of the system for the effective formation of future teachers of preschool speech and communicative competency has been clarified. It is represented as the combination of the methodological, content, technological and diagnostic components. Each of them has its definite aim and content. The study was predicted four successive stages: exploratory and analytical, theoretical and experimental, formative, analytical. Basic requirements are substantiated, criteria and indexes of levels of effective management of the development of speech and communicative culture of future teachers of preschool educational establishments are characterized are defined. It is developed, scientifically substantiated and experimentally tested the efficiency of the model of system of management of the development of speech and communicative culture of future teachers of pre-school educational establishments. The created model of the process of formation of speech and communication culture of future teachers of preschool education institutions can be used as a model for the modernization of management of the process of formation of speech and communication competence of future teachers and educators in various educational institutions. Research materials can be used in the management activities of management and teaching staff of institutions of higher education, in the system of postgraduate pedagogical education of Ukraine.en_US
dc.subjectмовленнєво-комунікативна культура, управління, заклад вищої освіти, розвиток, модель, система, здобувачі вищої освіти, майбутні вихователі закладів дошкільної освітиen_US
dc.subjectspeech and communicative culture, development, management, an institution of higher education, model, system, students of higher education, future teachers of preschool educational establishmentsen_US
dc.titleУправління процесом формування мовленнєво-комунікативної культури майбутніх вихователів закладів дошкільної освітиen_US
Appears in Collections:Статті

Files in This Item:
File Description SizeFormat 
УПРАВЛІННЯ ПРОЦЕСОМ ФОРМУВАННЯ.pdf888.79 kBAdobe PDFView/Open


Items in DSpace are protected by copyright, with all rights reserved, unless otherwise indicated.